Missie, Visie, Strategie 2025-2030.

MISSIE


Het Werkhuis is een open werkplaats voor ambacht en ontmoeting waar mensen van alle achtergronden samen creëren, leren en elkaar versterken. Vakmanschap, samenwerking en wederzijdse inspiratie creëren een omgeving waarin talent, veerkracht en verbinding centraal staan. 

VISIE


 Het Werkhuis is een dynamische organisatie waarin iedereen de kans krijgt zich middels vakwerk en in contact met anderen te verrijken. 

STRATEGIE 


Ons Plan van aanpak volgt de volgende sporen: 

1. Duurzame (minstens tien jaar, geschikte) huisvesting
2. Professionalisering
3. Versterking creatieve ontmoetingsplaats
4. Positionering van het WH als vernieuwende vorm van participatie binnen de domeinen, cultuur en welzijn. 

Ad1. Duurzame huisvesting 

– Er komt een financieel en strategisch plan voor samenwerking met de gemeente/Vastgoed om huisvesting op huidige locatie voor zeker tien jaar te garanderen.
– Uitvoering van bovengenoemd plan volgens tijdspad en wel vóór voorjaar 2026 (verkiezingen gemeente)
– Contacten leggen / blijven onderhouden met andere partijen die mogelijk een duurzame oplossing bieden voor huisvesting. 

Ad2. Professionalisering 

– Duidelijk wordt wat aan middelen (uren) nodig is voor de gewenste groei. 

– Binnen het totale takenpakket van de coördinatoren wordt gekeken welke taken overdraagbaar zijn aan vrijwilligers
– Binnen het totale takenpakket van de coördinatoren wordt gekeken wat hiervoor nodig is aan extra uren.
– Er is een plan van aanpak externe financiering.
– Een passend en efficiënt middel om de waarden (de opbrengst) van het WH te meten en te duiden richting externen wordt ontwikkeld. 

Ad3. Versterken creatieve ontmoetingsplaats 

– Verbreding en uitbreiding aanbod.
– Aantrekken van grotere diversiteit aan vrijwilligers en deelnemers, met name jongeren.
– Verruiming openingstijden.
– Meer kortlopende en trendgevoelige technieken en activiteiten aanbieden (projectvorm). 

Ad4. Positionering van het WH 

– Er komt een aangepaste huisstijl en PR, met name beter gericht op jongeren.
– Netwerken en aansluiten bij bestaande culturele initiatieven.
– Binnen de domeinen cultuur en welzijn wordt duidelijk wat de vernieuwende vorm van het Werkhuis is en op welke wijze en in welke verhouding kan worden samengewerkt.